במסגרת הליך גירושין הוגשה נגדי תלונת סרק – מה לעשות?

זכויות הגבר במשפחה – גברים רבים מסתובבים בתחושה, כי זכויות הגבר במשפחה במסגרת הליך הגירושין הן בבחינת "אות מתה" ולמעשה, לנשים יש כוח לעשות כמעט כל דבר במסגרת הליכים אלו. בין היתר, אחת התופעות שמביאות לתחושה הקשה הזו, היא תופעה מכוערת מאוד, הנקראת "הגשת תלונות שווא" במסגרת הליכי גירושין. במאמר שלהלן נציג מספר טיפים למי שנפגע מהתופעה הנוראית הזו. נוכיח כי יש גם יש מה לעשות, להלן:

 

תלונות שווא – מהן?

תלונת שווא היא תלונה שמוגשת בגין אירוע מבוים, שלא באמת קרה. בנוסף, תלונת שווא יכולה גם לכלול אירוע שבאמת התרחש במציאות, אך לכלול פרטי אירוע שהקשר ביניהם למה שהתרחש באמת, מקרי בהחלט.

לרוב, במסגרת הליכי גירושין, עיקר תלונות השווא מוגש בגין אלימות, כאשר הסיבה לכך היא ליצור מעין "יתרון" דיוני לא הוגן, או להבאיש את ריחו של בן הזוג, כדי להציגו בתור הורה גרוע במסגרת הליכי משמורת. אך תלונת סרק, שיכולה לגרום לנזקים כבדים למי שנפגע ממנה, מהווה עבירה פלילית וגם הוצאת לשון הרע, כך שמדובר במעשה שגוי ולא ראוי.

 

זכויות הגבר – אם הוגשה נגדי תלונת שווא במסגרת הליך גירושין – מה כדאי לעשות?

ככל שמוגשת תלונת סרק, ייתכן ותזומנו לעדות או לחקירה במשטרה. בנוסף, יש חשש כבד שאותה תלונת סרק תביא לכך שיוגש נגדכם כתב אישום, אפילו בשל עבירה שלא ביצעתם כלל. כך שתלונת סרק איננה עניין של מה בכך ולכן יש לקחת זאת ברצינות רבה. להלן מספר עצות בנושא:

  1. התמודדו – ואל תפחדו: הוגשה נגדכם תלונה. ייתכן שעתה אתם סבורים כי העולם נפל עליכם. אבל אל תחששו, פשוט התמודדו, האמינו באמת שלכם וקוו שבסוף, האמת תצא לאור.
  2. קבלו ייעוץ משפטי בהקדם: תלונת סרק יכולה, כאמור, להביא להגשת כתב אישום נגדכם. אתם חשופים לרישום פלילי ואולי חלילה למאסר מאחורי סורג ובריח על לא עוול בכפכם. על כן, הדבר הראשון שעליכם יהיה לעשות, הוא לפנות בהקדם לייעוץ משפטי. לעיתים, עצה קטנה שתינתן לכם ע"י עורך דין לפני חקירה, יכולה לשנות במאה שמונים מעלות את האופן בו תלונת הסרק תיבדק ע"י המשטרה.
  3. נהגו בתור חוקרים: נחקרתם במשטרה, או שיש לכם אינדיקציה שאתם עתידים להיחקר בגין תלונת שווא? עתה זה הזמן שלכם להתנהג כמו חוקרי משטרה. אל תסמכו על המשטרה שתחפש ראיות שתוכלנה לנקות את שמכם, אלא חפשו את הראיות. זה הזמן לבדוק התכתבויות בדוא"ל, בהודעות סמס, ועוד. זה הזמן לברר האם ישנם עדים שיוכלו לתמוך בגרסתכם. ככל שישנם, עליכם לדאוג שגם הם יעידו בפני בית המשפט או יעידו במשטרה. מהשלב הזה, כדאי מאוד שתדאגו שכל שיחה שתנהלו בטלפון תהיה מוקלטת. עם זאת, חשוב מאוד להיזהר גם מסיטואציה של שיבוש הליכי חקירה, או הטרדת עד. לכן, כדאי, כאמור, להיעזר בעורך דין פלילי.
  4. אתם יכולים להגיש תלונה למשטרה: הוגשה נגדכם תלונת שווא? המדובר בעבירה פלילית. הגישו תלונה נגד מי שהגיש\ה נגדכם תלונה. ככל שברשותכם ראיות חזקות לכך, דאגו למסור את הכל לחוקר המשטרה. ייתכן ולבסוף יוגש נגד המתלונן כתב אישום.
  5. בקשו צו הרחקה: הוגשה נגדכם תלונת שווא בגין אלימות במסגרת הליך הגירושין? אל תהססו להגיש בקשה לצו הגנה, כדי שלא תעמדו במצב, שבו מי שהגיש נגדכם תלונה יוכל להמשיך להטריד אתכם.
  6. הגישו תביעת לשון הרע: תלונה במשטרה יכול לגרום לנזק אדיר למי שהוגשה נגדו תלונה ובין היתר לפגוע קשות בשמו הטוב של האדם שנגדו הוגשה תלונה. לא זו בלבד, פגיעה בשמו הטוב של מי שנפגע מתלונת שווא יכולה להביא לפגיעה בפרנסתו, במרקם חייו וכך הלאה. על אחת וכמה כאשר מדובר בתלונת שווא. לכן, אל תפחדו ובמקרים כאלו הגישו תביעת לשון הרע. החוק מאפשר לכם אפילו לתבוע 50,000 ₪ ללא כל הוכחת נזק.
  7. יידעו את רשויות הרווחה: כאשר מדובר בתלונת סרק שהוגשה במסגרת הליך גירושין וככל שיש לכם ילדים משותפים, אתם יכולים ליידע גם את רשויות הרווחה. לעיתים, הגשת תלונות סרק יכולה להעיד על היעדר מסוגלות הורית. עם זאת, רצוי להתייעץ בנושא בעורך דין.
  8. יידעו את בית המשפט: ככל שאתם מנהלים הליך גירושין, כדאי מאוד שתיידעו את בית המשפט בעובדה, שהצד שכנגד הגיש תלונת סרק.
 

לסיכום – זכויות הגבר במשפחה:

תלונות סרק היא דבר מכוער ולא ראוי, אבל יש דרך להילחם בתופעה הזו. אך החשוב ביותר, בשל הסכנה בה תלונת סרק עשויה להעמיד אתכם, היא לפנות לקבלת ייעוץ משפטי בהקדם.